Friday, June 23, 2006

The Ma'apilim

The Ma'apilim are those who went into Israel from the desert despite Moses' warning not to, and they were all killed. Num. 14:44-45:

But they presumed to go up to the heights of the hill country, even though the ark of the covenant of the Lord, and Moses, had not left the camp. Then the Amalekites and the Canaanites who lived in that hill country came down and defeated them, pursuing them as far as Hormah.
R. Elhanan Samet quotes an interesting idea from R. Tzadok Ha-Kohen from Lublin. For some reason, this was included in the Hebrew version (link - RTF) but not the English (link):
ומדברי חז"ל לדברי אחד מן ההוגים הגדולים והמקוריים של המחשבה החסידית בדורות האחרונים - רבי צדוק הכוהן מלובלין בספרו 'צדקת הצדיק' (לובלין תרס"ב) סימן מו. בפסקה זו דן רבי צדוק ביכולתו של האדם לשוב בתשובה אף נגד רצונו יתברך:

על זה אמרו הקדמונים [ודרשו את] מאמר חז"ל (פסחים פו ע"ב) 'כל מה שיאמר לך בעל הבית [שהוא הקב"ה לפי הפירוש הדרשני המוצע כאן] עשה, חוץ מצא' [כלומר: כשהקב"ה אומר לאדם לצאת מלפניו, בל יחזור בתשובה, אין הוא צריך לקבל זאת]. ולא לחינם כתבה תורה עניין המעפילים בפרשת שלח, אשר כבר האמינו בדברי משה [שהרי חזרו בתשובה על חטאם], ולמה לא שמעו לו בזה שאמר להם 'אל תעלו' וגו'? אלא שהם חשבו שזה בכלל 'חוץ מצא'!... ועל זה העפילו לעלות אף נגד רצון השם יתברך, כמו שאמרו ז"ל (סנהדרין קה ע"א) 'חוצפתא - מלכותא בלא תגא' [חוצפה היא מלכות בלא כתר]... והם לא הצליחו בזה, מפני שאכלוה פגה [=תאנה שאינה בשלה, כלומר: פעלו כן מוקדם מדי, שלא בזמן הנכון], וכמו שאמרו ז"ל (סוטה מט ע"ב) 'בעקבתא דמשיחא - חוצפא יסגא' - שאז הוא העת לזה... ולכך אמר להם משה 'והיא לא תצלח', נראה שעצה היא [רצונם לעלות], אלא שלא תצלח, ודייק [משה בדבריו ואמר] 'והיא', שבכל מקום דרשו רז"ל 'היא - ולא אחרת', שיש זמן אחר שמצליח, והוא זמננו זה שהוא עקבי משיחא.

We move from the words of the Sages to the words of one of the great and fundamental Chassidic thinkers of recent times -- R. Tzadok Ha-Kohen of Lublin in his book Tzidkas Ha-Tzadik (Lublin, 1902), no. 46. In this passage, R. Tzadok addresses the ability of someone to repent even against God's will:
On this, our Sages expounded (Pesachim 86b) "Whatever the owner of the house [who is God according to this homiletic interpretation] tells you, do. Except for leaving [in other words, when God tells a person to leave His presence and not repent, he does not have to accept it]. It is not for naught that the Torah recorded the episode of the Ma'apilim in Parashas Shelach, of those who believed the words of Moshe [since they repented from their sin]; why did the not listen to him when he said, "Do not go"? Rather, they thought that this was considered "Except for leaving"!... For this reason they went up early, even against God's wishes, as the Sages say (Sanhedrin 105a): "Chuztpah is a kingship without a crown"... They did not succeed because they ate an unripe fig [they went at too early a time]. As the Sages say (Sotah 49b), "In the footsteps of the messiah, chutzpah will increase" -- that is the proper time for this... Therefore, Moshe said to them, "And this will not succeed." This seems to imply that their plan was a good one but will not succeed. Moshe was precise in his words: "And this." Our Sages frequently expound "This -- but not another." Implying that there is another time when [this type of plan] will succeed, which is our time, in the footsteps of the messiah.


Twitter Delicious Facebook Digg Favorites More